Lu Xinjian, 'Amsterdam Dam', 180 x 280 cm, 2015. Een groot werk in zwart-wit met daarop in zijn karakteristieke beeldtaal van lijnen en lijntjes, het stadsdeel rond de Dam met het Damrak, het koninklijk paleis, de Waag en de wallen met daar omheen de vele grachten, straten en gangen. Maar evengoed toont het schilderij een abstract beeld dat ritmisch wordt gevuld met de vele rechte en kromme streepjes. In dit beeld verschijnt de stad ons als een totaal van deeltjes die met elkaar vergroeid zijn, het DNA van de stad. De kunstenaar vervaardigde van dit schilderij op ons verzoek een zeefdruk. Deze werd in een oplage van 45 stuks in Shanghai gedrukt op 300 gr. ARCHES  BFK Rives, een historisch papiersoort voor diepdruk en fotografie. Elke zeefdruk (80 x 120 cm) is door Lu genummerd en gesigneerd. Te koop via info@ycca.eu, prijs 750 euro.


over ycca

ycca staat voor onderzoekende, vooruitstrevende beeldende kunst




Logo

ycca, yssel center for contemporary art, stelt zich ten doel de positie en ontwikkeling van onderzoekende, vooruitstrevende beeldende kunst in ons land te versterken door onder meer onderzoek, voorlichting, archiefvorming, collectievorming, advies, educatieve projecten, voorstellingen en exposities.

Hieronder meer over:

- nul nu: focus op Nul/ZERO
- Lu Xinjian
- Eja Siepman van den Berg

nul nu: focus op Nul/ZERO


ycca laat zich onder meer inspireren door het werk van de Nul/ZERO-beweging. Vanwege haar documentaire karakter, haar visuele onderzoek naar beweging, licht en ruimte, maar bovendien de directe relatie van deze elementen met zowel het leven als de omgeving.

Door deze kunst gingen mensen beter kijken. Er groeide vanuit de Nul/ZERO-beweging een internationale uitdaging tot een interdisciplinaire dialoog en een afspiegeling van de tijd (Japan, Europa, Amerika) waarin alle kunstdisciplines waren vertegenwoordigd, beeldende kunst, literatuur, architectuur, film en later de digitale media, theater, muziek, en de soms onverwachte tussenvormen in dit soort processen.

Ook wetenschap kreeg hierin een belangrijke positie, bijvoorbeeld in het werk van Felix Hess (technologie en natuurkunde), Heinz Mack (elementen en licht), Otto Piene (licht en abstractie), Hans Haacke (natuurkunde) en herman de vries (biologie).

ycca wil een bijdrage leveren aan:

1.
Het in stand houden van het gedachtegoed en het werk van de Nederlandse Nul-beweging, onderdeel van de internationale avant garde ‘ZERO’-beweging in de jaren ’50 en ’60 van de 20ste eeuw, en onder de aandacht brengen van hedendaagse kunstenaars, kunsthistorici en een breed publiek, in eigen land en daarbuiten. Daarbij niet alleen aandacht gevend aan de periode waarin Nul actief was, maar ook aan de invloed die deze beweging tot vandaag de dag heeft; 

2.
Activiteiten die de positie en ontwikkeling bevorderen van onderzoekende, vooruitstrevende beeldende kunst in ons land, die met ‘Nul/ZERO-kunst verwant is. Onder meer door de toepassing van ongebruikelijke materialen en media, van techniek, licht, geluid en beweging en door de combinatie van beeldende kunst met wetenschap, literatuur, performance, mode, dans. Gedurfde kunst met een internationaal karakter en maatschappelijke betrokkenheid;

3.
Onderzoek, voorlichting, archiefvorming, collectievorming, advies, educatieve projecten, voorstellingen en exposities.

4.
Het creëren van een ontmoetingspunt voor kunstenaars, kunststudenten, verzamelaars, onderzoekers, publicisten en conservatoren, die actief betrokken zijn bij Nul/ZERO-kunst of daardoor geïnspireerd worden.



Lu Xinjian


ycca werkt samen met de Chinese kunstenaar Lu Xinjian, die opleidingen heeft gevolgd aan de Academie Minerva te Groningen en de Eindhovense Design Academy. Christie's noemde in 2015  Lu Xinjian een van de '10 Chinese contemporary artists to watch'. Meer op pagina Lu Xinjian.


 

twee beelden van Eja Siepman van den Berg

Hans en Marijke van Oosterom-Kleijn schonken in 2015 ycca twee beelden van de hand van Eja Siepman van den Berg: een staand figuur in de klassieke contraposto en een grote uitvoering van haar mooiste beeld de ‘Zigzag’, een volmaakt beeld van tijdloze abstractie.

Eja Siepman van den Berg maakte ongeveer 50 beelden. Haar torso’s zijn geen individuele weergaven van modellen maar drukken algemene principes uit: evenwicht, oprijzen, staan, voorwaartse beweging. Ze zijn zonder vertellende details. Ze zijn vitaal en naar buiten toe expansief. De uitdrukking is ingetogen. De beelden voegen zich in hun omgeving. Ze ontplooien zich langzaam.

  


De referenties zijn Brancusi (Les colonnes sans fin), Nederlands constructivisme (Rietveld), Minimal Art (Andre, Judd), Zero/Nul (de monochrome herhalingen van Yves Klein, Castellani en Schoonhoven). Eja Siepman van den Berg is dan ook de enige van haar generatie die een traditioneel idioom (klassieke figuratie in brons en steen) verbindt met een hedendaagse, repetitieve methodiek. Het resultaat is onwankelbaar van een eeuwigdurende schoonheid.

Ze kreeg haar opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. Vanaf 1970 woont en werkt zij in Friesland (Beetsterzwaag). Ze won diverse prijzen waaronder in 1967 de Prix de Rome. Meer informatie: www.ejasiepmanvandenberg.com.

Sinds 2004 is haar werk permanent tentoongesteld in de Beeldengalerij Het Depot in Wageningen.




 


bestuur



De stichting ycca is in november 2011 opgericht door Koos Hoogland, Petri Leijdekkers en Martien Yland.
Na het vertrek bij ycca van eerstgenoemde vormen per 1 september 2017 Petri Leijdekkers en Martien Yland het stichtingsbestuur.





Petri Leijdekkers is ervan overtuigd dat het nodig is om tegen de stroom van de tijd in een beweging te stimuleren waarin kunst, wetenschap en communicatie voorop staan. Juist nu is kunst belangrijker dan ooit. Door ontmoeting met goede, avontuurlijke kunst leer je anders zien, nieuwe ervaringen delen en neem je deel aan de ontwikkeling van de wereld. Dat heeft kunst gemeen met de wetenschap. Wil graag dat iedereen in de gelegenheid is om die verrassing te ervaren.
Hij is kunsthistoricus, schrijft over beeldende kunst en kunstonderwijs en is lid van enkele besturen in de culturele sector. Gaf kunstgeschiedenis aan voortgezettte scholen, werd in 1986 directeur van Academie Minerva (Groningen), stichtte het Frank Mohr Instituut voor International Masters (1999) en was ondermeer lid van het bestuur van het Groninger Museum (1991-1999, de tijd dat het nieuwe gebouw in het water verrees), de International Council of Fine Arts Deans (1995-1998), NND Galili Dance (1999-2007) en de Stichting Kunstenaarsmaterialen (1995-2008). Volgde na het gymnasium-α in Hengelo (1964), de akte MO-B tekenen aan Academie Minerva (1971) en studeerde daarna kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen (1986).

petrileijdekkers@yccart.eu





Martien Yland heeft een brede en eclectische belangstelling voor beeldende kunst, van Giotto en Cranach tot Nauman en Kiefer. Interesse in het raakvlak techniek en kunst begon al in de vroege jaren zestig tijdens talloze bezoeken met zijn vader aan het Stedelijk Museum, zoals de expositie Bewogen Beweging in 1961. Zet zijn organisatietalent, managementervaring, ondernemerschap en creativiteit in voor ycca.

Hij werkt sinds begin 2007 als (grafisch) vormgever, adviseur en producent 'beeld & taal' (www.mwfy.nl). Was van 2002 tot 2007 als zelfstandig interim-manager onder meer directeur watertechnologie bij waterbedrijf Vitens NV en organisatieadviseur. Had in de 20 jaar daarvoor een loopbaan bij grote advies- en ingenieursbureaus (Arcadis, DHV en Witteveen+Bos) in projectmanagement en directiefuncties. Werkte van 1977 t/m 1979 als universitair docent aan het Institut National Agronomique in Algiers/Algerije; studeerde van 1969-1977 water- en milieutechnologie aan Wageningen Universiteit (Wageningen University & Research), na het gymnasium-β diploma aan het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum.

martienyland@yccart.eu


 

stichting met ANBI-status

 

De particuliere stichting yssel center for contemporary art ( ycca) is uitsluitend aangewezen op eigen inkomsten uit activiteiten, schenkingen en legaten. ycca is door de Belastingdienst erkend als culturele ANBI-stichting.
U kunt als privépersoon of als bedrijf of instelling op verschillende wijzen ycca financieel steunen:
- een eenmalige schenking ten behoeve van een specifieke activiteit of tentoonstelling;
- een eenmalige of periodieke financiële bijdrage ten behoeve van de algemene organisatiekosten, huisvestingskosten, voorlichtingsactiviteiten, onderzoek, kennisontwikkeling, enz., eventueel specifiek te oormerken naar uw keuze;
- het schenken of in bruikleen geven van kunstwerken, documenten enz..

Wilt u informatie ?
Neem dan contact met ons op: info@yccart.eu.

De informatie die met het oog op de ANBI-status openbaar beschikbaar moet zijn kunt u downloaden vanaf de pagina contact

 


 

word voor 25 euro per jaar vriend van ycca

 

Word voor 25 euro per jaar vriend van ycca. U steunt daarmee onze projecten en publicaties, zoals het voor 2018 geplande symposium 'De werking van het monochrome, van Giotto tot Turell' (lees meer). Wij houden u op de hoogte van onze activiteiten via een onregelmatig verschijnende emailnieuwsbrief. Betaal via onderstaande knop direct via iDeal, creditcard of PayPal en stuur ons per email uw naam, emailadres en postadres naar info@yccart.eu.

 

ik word ycca-vriend

 

 


 

 

4000 a.d.

 

when science and art are entirely
melted together to something new
when the people will have lost their
remembrance and thus will have
no past, only future.
when they will have to discover
everything
every moment again and again
when they will have lost their need
for contact with others…


…then they will live in a world of
only colour, light, space, time,
sounds and movement then colour
light space time sounds and
movement will be free
no music
no theatre
no art
no
there will be sound
colour
light
space
time
movement


Stanley Brouwn

 

Ontleend aan: J. Bernlef & K. Schippers, Een cheque voor de tandarts, Amsterdam, 1967.
Oorspronkelijk gepubliceerd in en utgave voor het internationale avan garde festival Bloomsday 1964 in Frankfurt, uitgever Die Galerie (1964).